Регіональні медіа критично збільшили залежність від донорської допомоги через війну, — дослідження MDF
Джерело: Детектор медіа
Шукати донорську підтримку регіональні редакції у 2023 році змушувала критичну нестача ресурсів на оплату праці.
Невеликі регіональні медіа критично збільшили свою залежність від донорської допомоги через повномасштабну війну та наслідки, пов’язані зі зменшенням рекламного ринку. Анкетування 25 регіональних редакцій у західному, центральному, східному, північному та південному регіонах України показало, що частка донорської підтримки у фінансових моделях сягала від 70% до 100% для близько 76% онлайн-медіа у 2023 році. Про це йдеться в дослідженні «Фінансове забезпечення онлайн-медіа в Україні 2023: зарплати та тенденції», представленому сьогодні, 1 серпня, Media Development Foundation.
До вибірки регіональних онлайн-медіа відібрали як найстаріші незалежні медіа в регіонах, так і медіа, що почали роботу після початку російського військового повномасштабного вторгнення, з усіх регіонів країни.
12% регіональних онлайн-медіа повідомили про те, що від 75% до 90% їхніх доходів — від комерції. Виявилося, що ефективно використовували у 2023 році комерцію регіональні медіа, розташовані здебільшого на Заході України. Редакції з інших регіонів вказували частку реклами у своїх моделях від 1% до 20%. У 8% регіональних редакцій бізнес-модель містила рівні частки донорської допомоги та комерції.
Анкетування регіональних редакцій показало, що близько 76% онлайн-медіа мають від 70% до 100% донорського фінансування у своїх моделях. Більшість медіа зазначили про свою залежність від грантової підтримки після початку повномасштабної війни — у першу чергу, через критичну нестачу ресурсів на оплату праці та низький рівень заробітних плат.
Оплата праці у регіональних онлайн-медіа у 2023 році
У регіонах навантаження на медіаспеціалістів, пов’язані з війною, не зменшилося у 2023 році. Рівень кризовості залишився високим. На рівні регіонів донорська допомога для більшості редакцій стала єдиним способом забезпечувати рівень заробітних плат, усталений в регіонах. Медіа також не можуть забезпечити своїм співробітникам оплату праці, яка відповідає рівню складності роботи, яку вони виконують. Це стосується й тих редакцій, що не залучають грантову підтримку й водночас працюють в зоні високої небезпеки на Сході України та забезпечують доступ до інформації із цих зон, близьких до бойових дій.
-
Варто відзначити різноманіття способів залучення фінансування серед регіональних медіа, в першу чергу, роботу зі спільнотами. Попри те, що читацька підтримка лише в двох медіа серед 32, які дали відповіді, мала суттєвий вплив на фінансове забезпечення редакцій в регіонах — до 20%, робота зі спільнотами була ключовою рисою періоду 2022-2023 років.
Велика кількість медіа вказала частку читацької підтримки на рівні 1-2% завдяки роботі зі спільнотами: від організації благодійних подій та роботи з Patreon, Buy Me a Coffee. Водночас під час глибинних інтерв’ю частина регіональних медіа зазначили, що не закликають аудиторії підтримувати їх внесками, натомість збирають кошти на армію.