Виключення восьми стрічок з програми ОМКФ: «Артхаус Трафік» заявила, що фестиваль відмовився придбати права на показ фільмів
Джерело: Детектор медіа
Гендиректорка ОМКФ Анна Мачух у коментарі «Детектору медіа» стверджує, що до 1 липня всі сторони конфлікту мають ухвалити остаточне рішення.
Кінокомпанія повідомила, що ще на початку травня її представники запропонували ОМКФ придбати право на показ, утім, отримали відмову. Генеральна директорка ОМКФ Анна Мачух у коментарі «ДМ» пояснила, що зверталася за дозволом про показ щодо інших фільмів, які не були оголошені в програмі, та висунула пропозицію тоді надати їх безкоштовно, оскільки «фестивалю катастрофічно не вистачає коштів».
Кінокомпанія «Артхаус Трафік» («АТ») оприлюднила свою позицію щодо рішення 15-го Одеського Міжнародного кінофестивалю (ОМКФ) зняти з ретроспективних та спеціальних програм вісім українських фільмів, дистриб’ютором яких на території України є «АТ».
В «Артхаус Трафік» зазначили, що вони мають тривалий досвід співпраці з ОМКФ. Зокрема, у 2023 році кінофестиваль отримав права на покази фільмів. На початку 2024-го, за словами пресслужби «АТ», представники заходу також звернулися щодо прав на декілька знакових українських картин. Компанія висунула пропозицію, «ідентичну умовам співпраці минулого року», — придбати права.
«Ця пропозиція була відхилена з тим аргументом, що стрічки — українського виробництва, а отже, мають бути показані безкоштовно. “Артхаус Трафік” вважає це знеціненням українських фільмів, адже велика частина програми ретроспектив ОМКФ складається саме з українських картин, і з будь-якої оплати за права на показ більша частина коштів йде українським компаніям-виробникам фільмів. Після озвучення позиції компанії, організатори фестивалю припинили перемовини», — розповіли в кінокомпанії.
Вже 26 червня кінокомпанія дізналася з публічної комунікації про включення фільмів, права на які їхні продюсери передали їй як дистриб’ютору, у покази ОМКФ. «Ми звернулися до організаторів ОМКФ із закликом повернутися у правове поле. Натомість ОМКФ в односторонньому порядку зняв фільми з програми, не намагаючись розв’язати питання перемовинами й почав вести дифамаційну кампанію із публічними звинуваченнями на адресу нашої компанії», — зазначила «АТ» у заяві.
В «Артахаус Трафік» висловили думку, що оскільки ОМКФ не є благодійним волонтерським проєктом, оплата ліцензійних прав для них є символічною з точки зору бюджетів заходу.
«Детектор медіа» також звернувся по коментар до генеральної директорки ОМКФ Анни Мачух. За її словами, вона дізналася про те, що «АТ» належать виключні права на вказані фільми, від однієї із продюсерок фільмів, коли та повідомила, що гендиректор кінокомпанії Денис Іванов «погрожував всім судами».
«Коли я йому зателефонувала, то перше, що почула, що ми зустрінемось в суді, і всім нашим донорам він також напише. Це не схоже на діалог в процесі якого можна порозумітись. Тому повідомила, що ми знімемо фільми з показів, але просимо хоча б надати список тих фільмів, які станом на сьогодні мають з ним ексклюзивні домовленості. Денисом також був озвучений список тих фільмів, які належать йому, але ми їх можемо показати, так як у “АТ” не ексклюзивні права», — розповіла Мачух.
За її словами, кілька місяців тому фестиваль звернувся до «АТ» за дозволами показати інші ретроспективні фільми, після чого йому озвучили вартість прав 200 євро за один показ. У відповідь Анна Мачух запропонувала надати ці фільми безкоштовно, а також нові іноземні фільми з їхнього пакету в такому бюджеті, «так як фестивалю катастрофічно не вистачає коштів». Їй відмовили.
Гендиректорка ОМКФ зауважила, що ретроспективні фільми, за якими вона зверталась, не були оголошені і їх немає в списку тих, що були зняті з показів.
«Лише “АТ” просить космічні суми від 1 тис євро за фестивальні покази, в той час як з іншими дистриб’юторськими компаніями можна домовитись. Але станом на сьогодні “АТ” спочатку зробили маніпулятивну заяву, вказавши там партнерів фестивалю, а вже за кілька годин вийшли з пропозицією. Ми запропонували зустрічно наше бачення, яке практично повністю відповідає їхній пропозиції і попросили продюсерів фільмів дати їхнє бачення, так як в першу чергу це фільми, які створили вони та їхні команди», — додала вона.
Рішення мають ухвалити до понеділка, 1 липня.